In Dipolog, waar ik op bezoek ga bij DCMI (Diocesan
Committee on Mining Issues), een NGO/CBO die zich richt op de grootschalige
mijnbouw activiteiten in de regio, daar blijkt mijn contact persoon
weer net ziek. Uit solidariteit waarschijnlijk word ik dan ook maar
ziek.
Ik ben echter eerder beter dan Tito en weer weg uit Dipolog voor ik
weer contact met hem krijg via e-mail. Zo blijft Tito een e-mail contact.
Nitz Cabando en fr. Albert Bael nemen voor hem waar, beantwoorden mijn
vragen en vangen me prima op.
Door omstandigheden en paranoia bezoek ik tijdens het bezoek aan DCMI
en het verblijf in de aangenaam luxe Bisschop’s Compound, enkel de Philex
goudmijn site in de regio rond Sibutad.
Deze “open pit” mijn is niet alleen verantwoordelijk voor de verwoesting
van het heuvellandschap, door de goudwinningtechnieken waarbij men gebruik
maakt van cyanide en kwik (lekker goedkoop en makkelijk) komen deze
uiterst giftige zware metalen ook vrij in het omringend milieu. De “spillovers”
die gebouwd zijn om het giftige spoelwater en slib op te vangen zijn
veel te klein en volstrekt onvoldoende om al deze stoffen op te vangen.
Gevolg: Het giftige slib stroomt over de rijstvelden de baai in waar
duizenden mensen voor hun broodwinning afhankelijk zijn van de visvangst
in die baai. . In de 5 jaar dat Philex hier actief is zijn de lager
gelegen rijstvelden verwoest en is de vistand schrikbarend terug gelopen.
Vingen de vissers voor de komst van Philex nog zo’n 4 kilo per dag,
na 2 jaar was dat al terug gelopen tot maar 1 kilo per dag. Het slib
wat de heuvel afkomt doet de baai verzanden, verstikt koraal en schelpdieren
en verstoort het leefmilieu van de vissen in de baai.
Bijkomend probleem is dat de weinige vis die nog aanwezig is tjokvol
cyanide en kwik zit, smakelijk eten!
De DENR (Department on Environmental and Natural Resources), het Filippijnse
ministerie van milieu en bodemschatten zeg maar, heeft recentelijk een
studie afgerond die de baai vanwege de vervuiling “off limits” verklaart
voor verdere visserij en maar meteen bestemd tot industrieel gebied.
Makkelijk gezegd maar waar moeten de duizenden vissers heen?
Als het aan hen ligt niet dus. Momenteel werkt men samen met DCMI om
de verschillende barangays in de omgeving, ook diegene die niet direct
getroffen worden te verenigen voor het geval Philex terug komt, samen
sta je sterker. Ook bewandeld men de lange, lange juridische weg om
Philex veroordeeld te krijgen voor de vervuiling van de baai en de moord
op traditionele kleinschalige goudzoekers die illegaal aanwezig op het
terrein van Philex direct beschoten werden door de particuliere bewakers.
Door de mazen in de wet zijn het allebei vrijwel uitzichtloze zaken.
In Dipolog word ik dus ziek Darmparasieten, maar goed
dat ik niet nu op weg ben naar Siocon maar in plaats daarvan in deze
geheel verzorgde locatie met logies en catering, al hoeft die catering
voor mij nu even niet.
Ik blijf tot 2 januari, als ik weer instaat ben om te reizen. Het verblijf
bij de bisschop sluit ik af met gemengde gevoelens. Zo sympathiek als
ik hem in eerste instantie vond met zijn inzet tegen de grootschalige
mijnbouw activiteiten en voor milieu issues in het algemeen. De luxe
van de gastenkamer, de maaltijden en de borrels bij de tv. Het gebruik
van de computer faciliteiten in het DCMI kantoor.
Als ik eindelijk kan vertrekken ben ik echter niet rouwig om te gaan.
Een gevoel wat ik voornamelijk toeschrijf aan mijn veranderd beeld van
de bisschop.
Wat mij betreft heeft een ieder recht op haar/zijn eigen religie, wat
mij echter tegen staat is als men zijn/ haar geloof koppelt aan het
idee dat een ieder het zelfde geloof moet aanhangen en blijk geeft van
een zekere bekeringsdrift.
Telkens als ik met moslims of lumads van doen heb gaat men er automatisch
vanuit dat ik een andere godsdienst aanhang maar valt men mij niet lastig
met pogingen om me te bekeren.
Andersom valt me bij het bezoek aan christenen op dat men mij vaak naar
mijn geloof vraagt. Idem is men dan vaak verbaasd of geshockeerd als
ik dan geen medechristen maar een heiden blijk te zijn. Eveneens gaat
men dan vaak over tot de uitleg van de bijbel gekoppeld aan een goedbedoelde
bekeringspoging.
Bovenstaande gekoppeld aan vrouw en homovijandige uitlatingen en een
vreemde fixatie voor het getal 3 waar ook mee geëxperimenteerd word
in de tuinierhobby doen mij besluiten niet lang gebruik te maken van
de gastvrijheid.
Jammer vind ik het daarentegen wel dat ik vertrek zonder de kans fr.
Albert te bedanken voor zijn hulp en gastvrijheid. Als mens en priester
verkondigt hij geen zekerheden maar worstelt zelf met veel vragen. Het
verhaal wat hij mij met nieuwjaar verteld als we op borrel/videoke bezoek
bij een parochiemedewerkster zijn maakt veel duidelijk. Hoe hij als
jonge priester in zijn eerste parochie geconfronteerd werd met hoe iemand
tijdens een ruzie in zijn kerk voor zijn ogen dood geschoten werd. Hoe
hij jankend het slachtoffer zijn hersens terug in zijn hoofd zat te
duwen terwijl hij van ellende in zijn broek zeek. Hij heeft genoeg meegemaakt
om geen zekerheden meer te verkopen, een ieder in zijn waarde te laten
en toch houd hij niet op met naar zijn idee positief werk te leveren.
Prima kerel.