Gedetailleerde informatie over het geselecteerde boek.



 Terug naar zoekresultaten 

 Terug naar zoeken 


Vindplaats:B 2.43 
Titel:Levend leren 
Auteur: Jeroen Hendriksen 
Samenvatting: Hendriksen behandelt in dit boek de theorie en praktijk van de door Duits-Amerikaanse psychoanalytica en pedagoge Ruth Cohn ontwikkelde themagecentreerde interactie (TGI). Praktijkervaring en theorie grijpen in dit boek ineen en laten zien hoe een 'levend leren', los van weerstanden en blokkades, mogelijk is. Als docent schetst Hendriksen geen ideaalbeeld van de TGI, maar toetst de mogelijkheden aan de praktijk van alledag. Zijn 'levende' stijl schetst een beeld van TGI als concept voor ervaringsleren waarin de lerende bij uitstek zijn 'eigen leider' kan worden. Naast een theoretische inleiding op de TGI wordt een aantal onderwerpen behandelt zoals: het thema staat centraal bij het leren in de groep; de maatschappelijke relevantie van TGI; zelf verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leren; het opruimen van storingen die het leren blokkeren; de begeleider als deelnemer en de individuele begeleiding van het lerende. Het boek wordt afgesloten met een 'stappenplan', een strategievoorstel om stap voor stap met TGI te gaan werken. Dit boek over themagecentreerde interactie prikkelt de lezer om in de eigen leersituatie (als docent, student, vormingswerker, of trainer) creatief met mogelijkheden om te gaan.  
Redactie: Ben Bos  
Uitgever: De Horstink 
Jaar van uitgave: 1982 
Taal: Nederlands 
Aantal aanwezig:
ISBN/ISSN: 90 6184 136 4 
Editie:  
Ondertitel: Theorie en praktijk van de themagecentreerde interactie 
Foto's:  
Opmerkingen: Boek bevat enkele schema's en tabellen. 
Aantal pagina's: 127 
Serie: Studiecentrum boek 9 
Trefwoorden: Levend leren, themagecentreerde interactie, onderwijs, lesstoringen, schoolwerkplan, organisatie, groepsontwikkeling, didactiek, begeleiding, evaluatievoorbeelden,