Samenvatting: | In deze uitgave komen de samenstellers - medewerkers van de Stichting Vredesopbouw - met een unieke verzameling artikelen uit zeer verspreide bronnen. Centraal staat de vraag: Hoe leren wij kinderen en jongeren conflicten op een rechtvaardige en geweldloze manier op te lossen? Met onderwerpen als agressie, ruzie, vooroordeel, geweld, vrede, liefde, verdraagzaamheid. Een overzicht wordt gegeven van de verschillende gedachten en opvattingen die aan die aan vredesopvoeding ten grondslag liggen. Concrete ervaringen en projecten uit de praktijk - afgestemd op de leeftijdsfasen peuters en kleuters, lagere school, voortgezet onderwijs en vormingswerk - komen aan de orde. Er is geen enkel boek dat een zo gevarieerd overzicht geeft.   |
Trefwoorden: | Vredesopvoeding, opvoeding, kinderen, onderwijs, energievraagstuk, vormingswerk, oorlog, Vietnam, pedagogie, mondiale vorming, ontwapening, samenleving, macht, TV, geweld, agressie, grenzen stellen, kleuteronderwijs, boosheid, ruzie, wereldoriĆ«ntatie, peuters, kleuters, voortgezet onderwijs,   |