Koerdistan: het
land (oost)
Een
nieuwe dag brengt ons een bezoek aan Hasan Keyf en Mor Gabriël Klooster
in de provincie Mardin. Hasan Keyf is een grottenstad, op de top van een
berg. De stad wordt niet meer bewoond sinds Ataturk zei, dat Turkije vanaf
dit moment een modern land is en mensen dus niet in grotten wonen. Het
is in 120 na Christus door de Romeinen gesticht. Bovenop de steile rots
ligt de vesting die ook wel 'het slot der vergetelheid' werd genoemd,
omdat het uitspreken van de naam verboden was. Erger is het feit dat Turkije
een dam 80 kilometer zuidelijker wil aanleggen die Hasan Keyf volledig
onder water zal zetten. Niet alleen is dit een enorme aderlating voor
het culturele erfgoed, maar ook een probleem voor de waterhuishouding
in de regio. Mijn reisgenoot Mark richt zijn afstudeerproject op de waterhuishouding
in deze gehele regio en vertelt mij dat Syrië en Irak op dit moment
in een slechte positie zitten om te onderhandelen. Er is dus ruim baan
voor de eigenzinnige opstelling van de Turkse staat, die nu al 50% van
het water van de Eufraat gebruikt. Na vervolmaking van de dam in de Tigris
zal Turkije ook 50% van het water uit deze rivier gebruiken, alvorens
onderhandelingen met buurstaten geopend kunnen worden.
Deze
dag gaan we ook naar het Mor Gabriël klooster en naar Mardin. Het
Mor Gabriël klooster is een opvallende vesting op de kale hoogvlakte,
niet ver van Irak. Het klooster behoort tot de orde van de Assyriërs,
een orthodox- christelijk gelieerde orde. We worden hartelijk ontvangen,
krijgen een rondleiding (met graven van in zithouding begraven mensen)
en uiteindelijk een gesprek met de patriarch. Dit gesprek is bovenal in
de lokale taal. Men is namelijk erg blij dat jongeren uit Koerdistan interesse
tonen in de leefstijl, gewoonte en opvattingen van de Assyriërs,
zodat de aanwezigheid van enkele buitenlanders eigenlijk van minder belang
is. De patriarch stelt diverse malen, dat de verschillende religies samen
moeten optreden en elkaar niet moeten bevechten. Ook hier valt het me
op dat vanuit de orthodox-christelijke beleving een sterke nadruk wordt
gelegd op de eigen beleving van de religie, anders dan in het rooms-katholieke
geloof, waar god de meester is en de burger niets meer dan een onderdaan.
Ik bespeur hier eenzelfde houding als de patriarch van Sarajevo, die ook
in een underdogpositie zit en van daaruit voor verdraagzaamheid en samenwerking
opteert.
In Mardin willen we gaan eten. Omdat er juist een Turkse nationale feestdag
gaande is hangt de stad vol met borden die over de weg gespannen zijn
met teksten zoals: 'Een goede Turk is iedere dag trots om Turk te zijn'.
We voelen ons hier niet geheel op ons gemak, maar zoeken toch een plekje
om te eten. Terwijl de meesten de menukaart voor het raam bekijken, zien
we ook een krantenpagina hangen met daarop de patriarch, die we zojuist
bezocht hebben, die samen met een imam en een politicus bij een publieksactiviteit
aanwezig is. Ook in Bosnië werd de patriarch regelmatig opgetrommeld
om aanwezig te zijn bij openbare activiteiten. Weigeren betekent dan een
belediging die ten koste kan gaan van het reële bestaansrecht van
de orde.
In het zuidoosten loopt Koerdistan door tot in Iran en Irak, maar zo ver
gaan we niet. Wij rijden terug naar Diyarbakir en slapen op een vreemd
adres.
Lees
verder >>>>
|