Op 1 mei, de dag van de arbeid , zou in Diyarbakir ondanks
een verbod toch een manifestatie plaats vinden. Onze begeleidster raadde
ons aan die dag te besteden aan het bezoek aan Hasan Keyf.
Hasan Keyf ligt aan de Tigris, de Dicle zeggen de koerden.
Deze plaats en streek , 5000 jaar oud, worden bedreigd door het stuwdamproject.
De Ilisu-dam , die deel uitmaakt van het GAP stuwdammencomplex zou het
grootste deel van de duizenden uit de rotsen gehouwen grotwoningen onder
water laten verdwijnen.
Er zijn Koerden, die denken, dat de dammen water voor irrigatie
en stroom gaan opleveren en zo de welvaart zullen verhogen. Er zijn echter
ook Koerden, die er op wijzen, dat de overheid de projecten gebruikt in
haar strategie om meer greep te krijgen op de regio, dat alle lasten voor
de koerden zullen zijn, maar dat het grootste deel van de voordelen voor
de rest van Turkije zal zijn.
Deskundigen twijfelen trouwens aan het nut van de Ilisu-dam
. Door de grote hoeveelheid modder, die de Tigris meevoert zou het stuwmeer
al na dertig jaar niet meer rendabel zijn, omdat de capaciteit van het
bassin door verzanding zou slinken.
Bovendien zorgt het stuwdammenproject ook voor heel wat
internationale spanningen. Landen stroomafwaarts zoals Syrië en Irak zijn
er voor beducht dat Turkije de watertoevoer zou kunnen controleren of
zelfs volledig afsnijden.
In Hasan Keyf stellen zich echter totaal andere problemen.
Ongelooflijk waardevol erfgoed dreigt verloren te gaan: * honderden grotwoningen,
die door zeven opeenvolgende culturen bewoond en uitgehouwen zijn;
* een middeleeuwse brugruïne over de Tigris ( met de voor haar tijd grootste
overspanning );
* en een tiental middeleeuwse moskeeën en mausolea etc.
Bovendien moeten 80.000 mensen verhuizen en gaan er grote stukken landbouwgrond
verloren. De bewoners hebben al eens in de jaren zestig hun grotwoningen
moeten verlaten omwille van archeologisch onderzoek , nu zullen ze weer
hun woningen aan de voet van de massieve rotsen moeten verlaten.
De stuwdammen worden gefinancierd door westerse geldschieters
en heel wat Europese bedrijven hebben contracten in de wacht gesleept
voor de bouw of voor de levering van onderdelen. Vooral Britse, Zwitserse
en Duitse groepen hebben serieuze belangen.
De burgemeester van Hasan Keyf is vorig jaar naar Londen
afgereisd om de Britten te overtuigen niet langer in het project te investeren.
Hij werd echter door het Turkse ambassadepersoneel "benaderd" om zijn
lobbywerk op te geven. Daags voordien waren er drie HADEP burgemeesters
in hechtenis genomen, werd hem verteld. De burgemeester is onverrichterzake
teruggekeerd.
Op onze verkenning in dit indrukwekkende gebied werden we begeleid door
een jongetje van elf jaar. Ridvan was zijn naam. Hij presenteerde zich
onmiddellijk als gids. Aanvankelijk werkte zijn aanbod op onze lachspieren,
maar hij bleef zeer serieus en wij zijn uiteindelijk bezweken. Hij was
inderdaad goed ingevoerd in de problematiek van zijn woongebied .
Toen wij hem vroegen of hij niet naar school moest, zei hij niet zonder
emotie: "Ik reken het tot mijn plicht om voor mijn moeder en zusjes zorgen".
Een voorbeeld van kinderarbeid dus, zoals we die ook al in Diyarbakir
tegen waren tegen gekomen.
Wij schatten in, dat hij een goede tot zeer goede student zou zijn. Dit
menselijk kapitaal blijft ook in dit gebied door armoede onontgonnen.
Iets later op de dag hoorden wij van andere mensen, die een restaurantje
exploiteerden aan de rivier, dat Ridvan in zijn dooie eentje teruggekomen
was uit Istanbul. Dat was een reuze prestatie, want het gaat hier wel
om een afstand van twee uur vliegen. Zijn vader was met een andere vrouw
naar Istanbul vertrokken en had hem meegenomen. Hij heeft zich daar duidelijk
ongelukkig gevoeld, daar is wel iets bij voor te stellen: een vreemde
moeder accepteren, in een onbekende omgeving moeten leven, de tegenstelling
ervaren van Istanbul met het oude stadje Hasan Keyf, het heimwee naar
en zijn zorg om zijn eigen moeder, broertjes en zusjes.
Hij is gaan werken, gaan bedelen misschien, heeft uitgezocht hoe hij terug
naar huis kon, heeft zijn treinreis betaald en is teruggekomen bij zijn
moeder.
Hij beseft, dat hij als gids, een inkomen voor zijn moeder kan verdienen
en hij doet dat dus, met een behoorlijke intuïtie voor de wensen van de
toeristen.
Ridvan staat voor ons als beeld van de kinderen in Koerdistan, die de
lasten van het gezin al mee moeten/willen dragen en daardoor te vroeg
kind af zijn.
Ridvan heeft veel kwaliteiten. Hoe gaat zijn toekomst er uit zien?
Bezoek
aan het dorp bij Bismil
We hoorden van de ongeveer 5000 dorpen, die verwoest waren.
Waren er echter ook nog dorpen in tact? En zo ja, hoe kwam het dan dat
dat dorp niet verwoest was?
We zijn in zo'n dorp geweest.
Onze begeleidster had een taxichauffeur bereid gevonden ons er heen te
brengen.
Ver van de grote weg af reden we tussen heuvels en dalen, een onbewoond
berglandschap. Tot we kwamen aan een grote weide, die omspoeld werd door
een riviertje.
Middenin de weide heel veel schapen, veel geiten, veel vrouwen, veel mannen,
veel kinderen, hele gezinnen dus, in hun kleurige klederdracht, die de
schapen en geiten aan het melken waren. Het was een prachtig tafereel.
Ze boden ons aan naar hun dorp te komen, hun tractor zou de taxi wel trekken
door het kniehoge water van de rivier. Een dorp van een 35 lemen woningen,
daken van graszoden . In totaal wonen er 200 mensen.
Het was moeilijk met hen te praten. Naar dit dorp gaan was niet zonder
gevaar en onze tolk had gedacht er verstandiger aan te doen niet mee te
gaan.
Er zijn een paar kinderen die een schooluniform aan hebben.
Zij worden naar het dichtstbijzijnde dorp gereden (per Tractor-taxi) De
hele gemeenschap is vertrouwd met elkaar, en zwermt om ons heen. Ze organiseren
een kopje thee. Dan zitten er vooral mannen en jongens om je heen. Er
valt weinig te verbergen.
Door wat afbeeldingen in een gebreide trui aan te wijzen (Een huis, een
konijn) komen we een beetje in gesprek. De kinderen gebruiken het vredesteken.
Ze schrijven wat namen van politieke partijen in het zand. Wij begrijpen
het niet.
Waarom is dit dorp gespaard gebleven voor verbranding en plundering?
Is dit een dorp van "dorpswachters", van mensen dus, die collaboreren
met het Turkse bewind?
Het zijn vragen, die niet beantwoord konden worden. We zouden de vragen
ook niet hebben durven en mogen stellen.
Wat wel duidelijk was, dat dit dorp zelfvoorzienend was, en een beeld
gaf van hoe de miljoenen Koerden, die hebben moeten vluchten, geleefd
hadden.
Het was voor ons heel goed invoelbaar, dat zij terugwillen naar hun dorpen
en hun grond. Naar hun gemeenschap ook, waar men elkaar kent , waar men
gezamenlijk werkt en leeft.