Gedetailleerde informatie over het geselecteerde boek.



 Terug naar zoekresultaten 

 Terug naar zoeken 


Vindplaats:B 1.39 
Titel:De Nieuwsfabriek 
Auteur: Rob Wijnberg 
Samenvatting: Journalistiek is verworden tot een nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen . Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt ongeacht het publieke belang de ether in geslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt. In 'De Nieuwsfabriek' fileert journalist en filosoof Rob Wijnberg de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Hij legt de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot en laat zien hoe media ons wereldbeeld vervormen. Hoe ze in de ban zijn geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingen tot instantopinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigen om na te denken. 
Redactie:  
Uitgever: De Bezige Bij 
Jaar van uitgave: 2013 
Taal: Nederlands 
Aantal aanwezig:
ISBN/ISSN: 9789023477587 
Editie:  
Ondertitel: Hoe media ons wereldbeeld vervormen. 
Foto's:  
Opmerkingen:  
Aantal pagina's: 155 
Serie:  
Trefwoorden: marketeers, doelgroepdenkers, media, journalistiek, filosofie, nieuwconsumenten, kijkcijfers, aandachtseconomie, instantmeningen, opiniedwang, schandaaljournalistiek, crisis, mediamythes,